Wednesday, October 25, 2023

BAĞDAT CADDESİ’NDEN GEÇEN KAYIP DEMİRYOLU


“Aslında kadim caddelilerden bu sırrı bilen bir kaç kişi kalmış olmalı” diyor Fecriye Hanım, “Biz eskiden Fener Bahçesi’ne Trenlerle giderdik” diye ekliyor, çayını karıştırırken. Hatta o dönemler tramvay da vardı Bağdat Yolunda… Tramvay raylarını ise, bir demiryolu diklemesine keserdi. Eski köşklerin arasında tıngır mıngır giderdi trenimiz, herkesin üzerinde yazlık tuvaletler…
Odanın camlı kapısından balkona vuran ışık
sıcak bir kumaş gibiydi üstünde dizlerimin.
Ben rehavetli bir mahzunluk içinde
acayip şeyler düşünüyordum :
Feneryolu‘ndaki çınar
150 yaşındaymış.
Ömrü bir gün süren böcekler.
Gün gelecek
insanlar çok uzun
çok bahtiyar yaşayacaklar.

İnsanın yüreği ve kafası var…
İnsanın elleri…
İnsan?
Ne zaman ki,
nerdeki,
hangi sınıftan?
Onların insanları,
bizim insanlarımız.

Ve her şeye rağmen
yeni bir dünya için yapılan kavga.
Sonra sen
ben
bir kırık küvet
ve benim
kendime karşı duyduğum merhamet…”
16 Ağustos 1940
“Kırık bir küvet” şiirinden
Mehmet Nazım Hikmet Ran

22 Eylül 1872’de Haydarpaşa Garı’nın açılmasıyla hizmete giren Haydarpaşa-Pendik Banliyö tren hattı üzerinde yine aynı tarihte başlayan ve Haydarpaşa’dan yalnızca 19. yüzyılın ortalarından itibaren özellikle yaz aylarında mesire yeri olarak kullanılan Fenerbahçesi’ne çalışan özel bir tren daha hizmete girmişti. İşte bu nedenle, Fener’e giden yol anlamında bu yol ayrımının olduğu noktaya (bifurcation) o günden sonra Feneryolu adı verilmişti. Ve o yol ayrımının 150-200 metre kadar ilerisine de Feneryolu İstasyonu inşaa edilmişti.

No comments:

Post a Comment